Catatan hari ke 12

 

Kehidupan manusia dan seluruh makhluk ciptaan Allah SWT ada dua..satu di dunia dan satu lagi di akhirat sana..dalam kehidupan di dunia, kita telah diberikan berbagai jenis dan bentuk peluang untuk kita menjadikannya sesuatu yang teramat bernilai untuk kita membawanya ke kehidupan di akhirat..tetapi..tidak kesemuanya kita dapat menjadikannya bernilai, malah ada terkadangnya disebabkan kealpaan diri, kita rakus menjahanamkannya dan terkubur di dunia ini..
 
Tiapkali ditimpa musibah, tiapkali ditimpa kekesalan natijah dari perbuatan laknat sendiri, kita sering mengeluh, “Andai dapatku undur masa….”..tetapi adakah itu yang patut kita rengekkan secara berterusan? Tentunya tidak kan..jadi, seandainya hari ini kita telah berlaku curang pada hukum Yang Maha Pencipta, masih belum terlewat untuk kita berlaku setia kembali seperti setianya kita waktu dilahirkan suci tanpa noda satu waktu dulu..
 
Jangan dipandang rendah pada mereka-mereka yang telah berlaku curang..manalah tahu mereka-mereka itu diberikan hidayah terlebih awal dari kita..seharusnya, sebelum penilaian dibuat kepada orang lain, ayuh kita nilaikan diri kita sendiri, adakah kita sempat setia sebelum ajal tiba diwaktu curang..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: