Catatan hari ke 13

 
“Suatu yang indah ceritanya bermula semalam..andainya dapatku rasa selamanya..”
Hidup kita penuh suka dan duka. Saat suka itu datang, kita terkadang lalai dan alpa untuk menyiapkan diri dengan hari duka. Sehingga hari duka itu datang, kita akan rebah longlai seketika. Buntu. Kabur. Semua ada.
 
Tatkala takdir indah menyerpa, kita sambut dengan riang gembira. Tetapi tatkala takdir suram menjengah, kita bersedih hati, bermuram durja. Mengapa? Bukankah itu takdirNya? Mengapa perlu mengeluh?
Bagaimana pula dengan kehadiran berbagai perasaan dalam hati? Terjahan emosi di dalam jiwa? Tentunya mengundang nestapa di minda dan sanubari. Tiap sesuatu yang berlaku pasti ada sebab dan hikmahnya. Allah itu Maha Mengetahui. Ya, kita mengerti tentang itu, tetapi mengapa terkadangnya kita seakan dirasuk emosi? Tidak sabar, tidak redha, keliru, bingung, kecewa, amukan marah. Kurang pasti dengan apa yang kita inginkan mungkin.
 
Perasaanku sekarang adalah keliru. Juga tidak yakin dengan masa depan yang dirancang-rancang ketika ini. Adakah dengan bergembira di atas kesedihan orang lain boleh membuatkan kita bahagia? Adakah dengan bersorak dengan takdir indah sendiri tetapi yang lainnya merintih duka di jiwa boleh dianggap satu kegembiraan mutlak? Masih bingung.
 
Sebagai seorang yang mempunyai tanggungjawab dan yang bertanggungjawab, terlalu banyak nota-nota kehidupan yang perlu dirisaukan. Terlalu berbagai kerisauan melanda diri seterusnya merosakkan emosi dan persekitaran. Dapatkah kita menerjah untuk menyelesaikan segala kekusutan itu? Berserah pada Yang Maha Esa. Wallahu ‘alam.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: