Nur Kasih Part 5

 
Bila Allah SWT berkehendak serta menghendakinya, dan pabila Dia telah menetapkan sesuatu maka Allah berfirman kepadanya: “Jadilah”, maka jadilah ia. Begitulah beberapa ungkapan ayat-ayat kun [jadi] maka faya kun [jadilah] dalam al-Qura’an..
 
Tiada siapa yang dapat menolak takdirNya..siapalah kita untuk menidakkan ketentuanNya yang mana itu yang dirasakan terbaik olehNya buat kita atau mungkin juga sebuah ujian keimanan untuk diri kita..
 
Namun, sejauh mana penerimaan kita?Adakah kita boleh menerimanya dengan penuh rasa taqwa?Tepuk dada tanya sama hati..Cuma diharapkan jangan sesekali menolak takdirNya kerana itu bukan satu lantunan perasaan yang bagus dan baik disisiNya..
 
Apakah jenis ujian-ujian yang harus diterima itu??Kehilangan orang-orang tersayang mungkin antara ujian yang paling sukar untuk diterima kesedihannya..Mengapa?Kerana kita kehilangan mereka buat selama-lamanya..tiada berganti..nyawa di dunia hanya sekali..jumpalah nanti kita di akhirat yang abadi..
 
Sekalipun itu yang berlaku, janganlah ditangisi mereka yang sudah pergi..kerana mereka itu sudah pun pergi menemui Yang Maha Pencipta..nasib di sana pula berbeza..berdoalah semoga kita diberi kekuatan dan petunjuk untuk terus hidup dalam keadaan iman yang sempurna..supaya mati ktia nanti, dalam keadaan beriman kepadaNya..
 
Siapa tahu..ajal dan maut sesautu yang paling dekat dengan diri kita..cuma kita saja yang tidak mempedulikannya..bila ditanya apa dan siapa yang paling dekat dengan kita, berbagai karenah jawapan disuarakan..ada yang berkata, suamiku..ada yang berkata, keluargaku..ada yang berkata temanku..dan ada juga yang berkata, telefon bimbitku..kad pengenalanku..yang sering bersama-samaku setiap saat dan ketika..walhal, MATI lah yang paling dekat dengan kita..hari ini hari mereka, siapa tahu nanti hari kita?Allah yubarik fik..
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: